کلینیک مشاوره

کلینیک تخصصی روانشناسی و مشاوره پندار نیم‌رخ در سال ۱۳۹۳ با مجوز رسمی از سازمان نظام روانشناسی کشور تاسیس شد. کلینیک پندار در حال حاضر توسط روانپزشک و روانشناسان متخصص و مجرب خدماتی شامل مشاوره فردی، مشاوره خانواده و زوج‌درمانی، مشاوره پیش از ازدواج و رابطه عاطفی، مشاوره تحصیلی و شغلی، مشاوره کودک و نوجوان با رویکردهای واقعیت‌درمانی، طرحواره درمانی، روان‌تحلیلی و رفتار درمانی شناختی (CBT) ارائه می‌دهد.

با مشاوران کلینیک پندار آشنا شوید

روانشناسان توصیه میکنند که برای بهبود کیفیت زندگی، هر سال علاوه بر چکاپ جسمی و پرداختن به مشکلات و مسائل جسمانی، به مسائل روانی خود نیز بپردازیم و از سلامت روان خود اطمینان حاصل کنیم.

روان درمانی یک دوره عمومی برای درمان مشکلات سلامت روان است که از طریق گفتگو و صحبت کردن فرد با روانشناس یا روانپزشک صورت می گیرد. در خلال دوره روان درمانی، شما با شرایط، حال و احوال، احساسات، افکار و رفتار خود آشنا میشوید. روان درمانی به شما کمک میکند که بیاموزید چگونه کنترل زندگیتان را به دست بگیرید و نسبت به چالشها و موقعیتهای دشوار و پیچیده واکنش نشان دهید.

روشهای گوناگون و مختلفی از روان درمانی وجود دارد که هریک دستاوردهای خاص خود را دارند. روشی که برای شما مناسب است، به موقعیت و وضعیت فردی شما بستگی دارد. رواندرمانی با عناوین دیگری چون مشاوره، صحبتدرمانی، درمانروانی اجتماعی یا به زبان ساده «درمان» نیز شناخته می شود.

حال سوالاتی که ممکن است پیش بیاید این است که:

«در چه مواردی روان درمانی انجام می شود؟»، «چرا باید روان درمانی کرد؟»، «چرا روان درمانی لازم است؟»

در پاسخ به این سوالات میتوان اینگونه گفت:

رواندرمانی برای سلامت اغلب مسائل ذهنی و روانی مفید است. از جمله:

- اختلالهای اضطرابی مانند وسواس فکری-عملی، هراسها، اختلال ناامنی و ترس ناگهانی و اختلال پس از رویدادهای آسیبزا (PTSD)

- اختلالهای خلقی مانند افسردگی یا اختلال شخصیت چندگانه و دوگانه (دوشخصیتی یا چند شخصیتی)

- اعتیادها مثل وابستگی به الکل و مواد محرک یا مخدر

- اختلالهای تغذیه مانند وسواس لاغری (آنورکسی) و پرخوری و اقدام به استفراغ پس از آن یا (بولیمیا)

- اختلالهای شخصیت مانند دوقطبی، شخصیت مرزی، وابستگی یا شیفتگی

- اسکیزوفرنی یا اختلالات دیگری که به ناتوانی در درک واقعیت مربوط میشوند

افرادی که دچار این مشکلات هستند لزوما بیمار حاد روانی نیستند و رواندرمانی نیز تنها برای درمان بیماریهای حاد به کار نمیرود. به طور کلی روان درمانی می تواند برای حل مشکلات بسیاری از جمله مسائل تنشزا یا تضادها و تعارضات فردی یا بین فردی برای همه افراد مفید باشد. حتی اگر شما فردی موفق و سلامت هستید نیز حتما لحظاتی را در زندگی تجربه کردهاید که در تصمیمگیری و انتخاب دچار سردرگمی یا گیجی شده باشید؛ روان درمانی و مشاوره به ما کمک میکند تا با شناسایی نقشه ذهن و شناخت خود، گرههای ذهن را در زمینههای گوناگون باز کنیم. از جمله:

- «حل تعارضات» میان شما و شریک عاطفیتان یا هر فرد مهم دیگری در زندگیتان

- «برطرف کردن استرس یا اضطراب» که میتواند نتیجه مسائل و مشکلات در زمینههای شغلی، تحصیلی یا دیگر موقعیتها باشد.

- «کنار آمدن و هماهنگی با تغییرات بزرگ زندگی» مثل طلاق، مرگ شریک عاطفی یا فردی عزیز، از دست دادن شغل و غیره

- «مدیریت واکنشهای غیرسالم» مثل رفتارهای پرخاشگرانه یا خشم و غضب حاد

- «کنار آمدن با بیماریهای حاد» مثل سرطان، قطع عضو، دیابت وغیره

- «بهبودی و بازیابی حالات روانی اولیه» بعد از سو استفاده جنسی، فیزیکی و خشونت

- «حل مسائل جنسی» ناشی از اختلالات ذهنی یا جسمی

- «خواب بهتر و تنظیم خواب» برای افرادی که با خوابیدن یا در خواب ماندن مشکل دارند (بیداری و خواب ناخواسته)

در برخی موارد رواندرمانی میتواند جایگزین روشهای پزشکی و تجویز دارو باشد؛ به ویژه درباره افسردگی. به هر حال بسته به شرایط خاص شما ممکن است رواندرمانی به تنهایی برای رفع مشکل و حل مسئله کافی نباشد؛ تشخیص این مساله بعد از شناسایی نشانههای شرایط ذهنی ممکن خواهد بود. در نهایت گاهی ممکن است افراد در کنار رواندرمانی به دارو درمانی یا دیگر روشهای درمان نیاز داشته باشند.

عوارض و مخاطرات

معمولا رواندرمانی تا حدودی با مخاطره همراه است. این مخاطرات در طول دوره درمان و مشاوره ممکن است به صورت برخی احساسات یا تجربیات ناخوشایند و دردناک، خود را نشان دهند. گاهی اوقات ممکن است شما در طول بعضی جلسات مشاوره، یا بعد از آن، احساسات ناخوشایندی را تجربه کنید. با ادامه یافتن جلسات کم کم این مخاطرات و عوارض، به کمک درمانگر ماهر و باتجربهای که میتواند به خوبی بین شدت و نوع درمان و نیاز شما هماهنگی و تعادل برقرار کند، کاهش مییابد.

چگونه فرایند رواندرمانی را آغاز کنیم

- یک درمانگر را انتخاب کنید. این انتخاب میتواند ناشی از توصیه پزشک، طرح بیمه سلامت، دوست یا دیگر منابع قابل اعتماد شما باشد.

- پیش از اولین قرار ملاقات با درمانگرتان درباره آنچه به دنبالش هستید خوب فکر کنید. میتوانید مسائل خود را دستهبندی کنید و آنها را با درمانگر خود مطرح نمایید. شناخت مسئله و داشتن یک هدف معین گاه میتواند به روند بهتر فرآیند کمک کرده و نقطه آغاز خوبی باشد.

- یک یا چند جلسه را به شناخت درمانگر و رویکرد او اختصاص دهید تا بتوانید تشخیص دهید که آیا او میتواند به شما کمک کند یا خیر.

انواع روشها و رویکردهای رواندرمانی

- شناختدرمانی رفتاری (CBT): کمک می کند مسئله بخش ناسالم خود را بشناسید و باورها و رفتارهای سالم و مثبت را جایگزین باورها و رفتارهای منفی خود کنید.

- واقعیت درمانی: نوعی ازCBT است که به شما مهارتهای رفتاری را آموزش میدهد و در حل استرس، مدیریت احساسات و هیجانات و بهبود و توسعه روابط به شما کمک میکند.

- درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد یا (ACT): به شما کمک میکند به افکار احساسات خود آگاه شوید، نسبت به تغییرات دلخواهتان متعهد گردید و قابلیت کنار آمدن با وضعیت های گوناگون را در خود افزایش دهید.

- درمانهای روان تحلیلی (روانکاوی) و روانپویشی: که بر افزایش آگاهی شما از ذهن ناخودآگاهتان تمرکز میکند تا افکار و رفتارهای نا آگاهانه و اتوماتیک خود را بشناسید. این فرآیند موجب رشد درونی و پدیدار شدن انگیزههای جدید در شما میشود و تضاد و تعارضات درونی را حل میکند.